رموز موفقیت در تحصیل {بخش سوم}

بخش سوم: موفقیت هنگام مطالعه

برای هر جلسه‌ی مطالعه، یک استراتژی طراحی کنید

یک روش برای موفقیت هنگام مطالعه، داشتن یک برنامه‌ی ثابت قبل از هر جلسه است. این کار تضمین می‌کند شما متمرکز هستید، به اهداف‌تان می‌رسید و برنامه‌ی آموزشی شما سازنده است. بعد از هر ۱۵ یا ۳۰ دقیقه، مطالعه‌ی خود را متوقف کنید و فهرستی از کارهایی را که قرار است در طول هر دوره‌ زمانی انجام دهید، یادداشت کنید؛ مثل خواندن فلش کارت، مرور یادداشت‌ها، یا انجام نمونه تست آزمون‌ها. این کار مانع احساس دلسردی یا بی‌انگیزگی در شما می‌شود.

  • داشتن لیستی که بتوانید آن را چک کنید و تیک بزنید به شما انگیزه می‌دهد. بعد از هربار که این لیست را چک می‌کنید، احساس می‌کنید مطلب را به خوبی آموخته‌اید و روی آن متمرکز شده‌اید.

جلسات مطالعه‌ی خود را زمان‌بندی کنید

یک روش مهم دیگر برای موفقیت، اطمینان از داشتن یک برنامه ریزی، قبل از شروع مطالعه است. باید اطمینان حاصل کنید که در بیشتر روزهای هفته و در صورت لزوم حتی آخر هفته هم زمانی به مطالعه اختصاص داده‌اید. از آنجا که نمی‌خواهید لقمه‌ی بزرگ‌تر از دهان‌تان بردارید، باید از اینکه تقویم‌تان پر از رویدادهای اجتماعی و فعالیت‌های فوق‌برنامه باشد، اجتناب کنید تا آخر سر برای مطالعه زمان کم نیاورید.

  • اگر از زمانی که به مطالعه اختصاص داده‌اید اطمینان حاصل کنید، دیگر لازم نیست رویدادهای اجتماعی را برای زمانی برنامه‌ریزی کنید که مانع مطالعه‌ی شما می‌شود. ممکن است تا وقتی که تلاش نکرده‌اید زمانی برای مطالعه فراهم کنید، متوجه نشوید که تقویم اجتماعی شما رزرو شده است.
  • حتی می‌توانید یک برنامه‌ی ماهانه تنظیم کنید تا مطمئن شوید مطالب را هر هفته یاد می‌گیرید، به ویژه وقتی قرار است درس‌ها را برای آزمون جامع مرور کنید.

روش مطالعه‌ای را انتخاب کنید که متناسب با شیوه‌ی یادگیری شماست

یادگیرندگان مختلفی وجود دارند و هر شیوه‌ی یادگیری مثل استفاده از فلش‌کارت یا نت‌برداری، برای هر داوطلبی بهترین روش نیست. بسیار مهم است که از شیوه‌ی یادگیری خودتان آگاه باشید تا بتوانید مطالعه‌ی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که متناسب با نیازهایتان باشد. در واقع بیشتر افراد ترکیبی از یادگیرندگان مختلف هستند و در نتیجه شیوه‌های مختلفی می‌تواند برای شما جذاب باشد. در اینجا چند شیوه‌ی متداول یادگیری و راهنمایی برای مطالعه آمده است:

  • یادگیرندگان بصری: اگر شما یک یادگیرنده‌ی بصری هستید، پس مطالب را با استفاده از عکس، تصویر و درک فضایی، جداول و نمودار یاد می‌گیرید و یادداشت‌های رنگی بیشتر به کار شما می‌آید. هنگام یادداشت‌برداری، روندنما (فلوچارت) یا حتی برخی طرح‌های مرتبط، بیشتر از انبوهی واژه به شما کمک می‌کند.
  • یادگیرندگان سمعی: این دسته از یادگیرندگان از طریق گوش دادن بهتر مطالب را یاد می‌گیرند. سعی کنید درس‌های خود را ضبط کرده و آنها را تکرار کنید، یا اینکه گوش‌هایتان را حسابی تیز کنید و به سخنان معلم گوش کنید و بعدا هم یادداشت بردارید. همچنین می‌توانید یادداشت‌ها یا مطالب درسی را برای خود تکرار کنید یا با افراد ممتاز و خبره صحبت کنید و یا در مباحثات درسی شرکت کنید تا مطالعه‌ی مؤثرتری داشته باشید.
  • یادگیرندگان فیزیکی یا جنبشی-حرکتی: این یادگیرندگان زمانی بهترین یادگیری را دارند که از بدن، دستان و حس لامسه‌ی خود استفاده می‌کنند. شما می‌توانید به دنبال کلماتی باشید که موضوع مطالعه را تقویت کنید، هنگام حفظ کردن مطالب راه بروید، یا فعالیت‌هایی انجام دهید که باعث می‌شود در اطراف حرکت کنید یا اشیاء را لمس کنید.

استراحت کنید

احتمالا تعجب می‌کنید اگر بدانید زمان‌های استراحت برای موفقیت شما کلیدی است. هیچ‌کس نمی‌تواند ۸ ساعت مداوم مطالعه کند، حتی اگر بیش از حد انگیزه داشته باشد یا یک سرم قهوه به طور پیوسته به رگ‌های او تزریق شود! در واقع، زمان‌های استراحت برای مطالعه‌ی موفق ضروری هستند، زیرا به مغز شما اجازه‌ی استراحت می‌دهند تا بتوانید با انگیزه و انرژی به مطالعه بازگردید. برنامه‌ریزی کنید که هر ۶۰ یا ۹۰ دقیقه استراحت کنید و کاری کنید که باعث شود چشمان‌تان مدتی استراحت کنند، چیزی بخورید و کمی در هوای تازه قدم بزنید.

  • داوطلبان موفق می‌دانند چه زمان نیاز به استراحت دارند. آنها می‌توانند حس کنند خسته شده‌اند یا مطالعه‌شان دیگر پربار نیست. فکر نکنید اگر استراحت کنید، تنبلی کرده‌اید و به یاد داشته باشید که این بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید.

از مواردی که حواس‌تان را پرت می‌کند دوری کنید

اگر می‌خواهید تا حد امکان مطالعه‌ی موفقی داشته باشید، باید بتوانید جلوی پرت شدن حواس‌تان را بگیرید. این می‌تواند به معنای اجتناب از مطالعه در کنار یک دوست پرحرف یا خواب‌آلود، خاموش کردن تلفن همراه‌تان، یا اطمینان از استفاده از اینترنت فقط برای کمک به مطالعه و نه خواندن شایعات در مورد افراد مشهور باشد. هرچند اجتناب کامل از مواردی که حواس‌تان را پرت می‌کنند، غیرممکن است؛ اما سعی کنید قبل از نشستن پشت میز مطالعه آنها را حداقل کنید، که این کار به شما کمک می‌کند متمرکز بمانید و از مسیر مطالعه خارج نشوید.

  • اگر برای مطالعه به اینترنت نیاز ندارید آن را غیرفعال کنید تا حواس‌تان پرت نشود. اگر به گوشی‌تان نیازی ندارید آن را هم خاموش کنید.
  • اگر چیزی باعث نگرانی شما می‌شود، زمانی را صرف سر در آوردن از آن کنید و بعد در صورت امکان سر مطالعه‌ی خود برگردید. اگر تمام روز احساس ناراحتی کنید، نمی‌توانید مطالعه‌ی خود را به پایان برسانید.

بهترین محیط مطالعه را انتخاب کنید

محیط مطالعه‌ی شما در موفقیت‌تان به عنوان یک داوطلب اهمیت زیادی دارد. با این حال، هر کس با دیگران فرق دارد. برخی دوست دارند در اتاق‌شان و در سکوت مطلق درس بخوانند. برخی دیگر دوست دارند در فضای آزاد روی پتو و با صدای بلندِ موسیقی، مطالعه کنند. بعضی افراد دوست دارند در کتابخانه یا سالن مطالعه و در مجاورت افرادی درس بخوانند که مانند آنها در حال مطالعه هستند. محیط‌های مختلف مطالعه را آزمون کنید تا ببینید کدام محیط برای شما مناسب است.

  • اگر فکر می‌کنید درس خواندن در یک سالن مطالعه‌ی پرسروصدا مؤثر نیست، سعی کنید در سکوت اتاق خود یا حتی در پارک درس بخوانید تا بتوانید تنهایی را احساس کنید.

از منابع خود استفاده کنید

روش دیگر برای حداکثر استفاده از وقت مطالعه، این است که از تمام منابع موجود استفاده کنید. با معلمان، کتاب‌داران و دوستان خود صحبت کنید، تا در مورد هر مطلبی که نفهمیده‌اید به شما کمک کنند. از منابع کتابخانه و آنلاین برای تکمیل مطالعات خود استفاده کنید؛ مسائل اضافی در انتهای کتاب درسی خود را چک کنید تا درک عمیق‌تری از مطلب داشته باشید. هر کاری لازم است انجام دهید تا از تمام منابع خود برای موفقیت بهره‌مند شوید.

  • داوطلبان موفق خلاق هستند. اگر نمی‌توانند تمام جواب‌ها را از کتاب درسی خود پیدا کنند، دنبال افراد دیگر، مکان‌ها، یا سایت‌هایی می‌گردند که بتوانند به آنها کمک کنند.

یک دوست یا گروه برای مطالعه پیدا کنید

بعضی افراد در مدرسه و هنگامی که یک دوست یا گروهی برای مطالعه دارند، عملکرد بهتری دارند. درس خواندن با دیگران به شما کمک می‌کند که انگیزه‌ی خود را حفظ کنید و حس کنید در تلاش‌تان برای مطالعه تنها نیستید. می‌توانید از دیگران بیاموزید و حتی با درس دادن به آنها، بهتر یاد بگیرید. با این حال، کار کردن با یک همراه یا گروه برای همه مؤثر نیست، باید آن را آزمون کنید تا حداکثر استفاده را ببرید.

  • هر کسی یک یادگیرنده‌ی اجتماعی نیست. شما می‌توانید این کار را با مطالعه کنار یک دوست آزمون کنید و بعد از افراد دیگر دعوت کنید که به شما بپیوندند.
  • مطمئن شوید گروه شما هدفمند و سازمان‌یافته است، تا از موضوع مورد مطالعه پرت نشوید. اگر احساس می‌کنید گروه از موضوع مطالعه منحرف شده است، با مهربانی به آنها یادآوری کنید که از بحث منحرف نشوند.

تفریح را فراموش نکنید

با اینکه به نظر می‌رسد داوطلب موفق اهل تفریح نیست، اما در واقع تفریح می‌تواند کلید موفقیت باشد. همان‌طور که استراحت کردن در طول مطالعه به تمرکز بیشتر شما روی درس کمک می‌کند، استراحت کامل در طول مطالعه برای انجام یوگا، بیرون رفتن با دوستان، تماشای فیلم، یا فقط به منظور استراحت، می‌تواند به شما کمک کند انرژی‌ای را که برای موفقیت در مدرسه نیاز دارید، بازیابی کنید.

  • تفریح مانع موفقیت شما نمی‌شود. در واقع اختصاص زمانی به تفریح باعث عملکرد بهتر هنگام مطالعه می‌شود.
  • اگر صرفا از روی علاقه به مطالعه می‌پردازید، ممکن است بیش از حد به خودتان فشار بیاورید و گذر زمان را حس نکنید. در این مواقع اختصاص زمانی برای استراحت و تفریح، باعث می‌شود انرژی‌تان را بازیابی کنید.

پست های مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید