استرس و راه های مقابله با آن

استرس چیست؟

استرس به این معناست که تمام بدن به همراه مغز برای مقابله با یک تهدید بسیج می­ شوند. برای اینکه بتوان فرار کرد یا از خود دفاع نمود ضربان قلب افزایش می­ یابد و سوخت وساز بدن تغییر می­کند به گونه ای که عضله­ ها از انرژی سهل الوصولی برخوردار می­شوند. وقتی مغز کاملا بر روی وضعیت تهدید آمیز متمرکز می­ شود تا از آن اجتناب کند حواس پنجگانه انسان جمع می­ شود.

واکنش انسان به استرس از دوران پارینه سنگی به این سو برای تنازع بقای ما ضروری بوده است. بدون این واکنش اجداد ما قادر به حفظ خود در برابر خطرات ناشی از طبیعت وحشی نبودند. تا به امروز بدن ما گمان می­کند که به هنگام دچار شدن به استرس یا باید فرار کند یا آماده مبارزه باشد. تفاوت در اینست که برای انسان دوران پارینه سنگی استرس کوتاه مدت بود. مبارزه یا گریز برای چند ساعتی یا چند روزی طول می­کشید و پس از آن دوره آرامش فرا می­رسید. در جامعه امروز ما استرس بیشتر ثابت است و از همین رو هم بیشتر زیان بار.

استرس در نفس خود پدیده­ ی مثبتی است. اما زمانی که برما چیره می­شود به گونه ای که ما قادر به مهار تهدید نمی­ شویم یا هنگامی که نمی­توانیم به موقع بهبودی پیدا کنیم، آنگاه است که استرس زیان بار می­شود.

نتایج جالب تحقیقات درباره مقابله با استرس:
🔸ساختار کوچک هیپوتالاموس در مغز ماده آزاد کننده هورمونی را ترشح می کند به نام کورتیکوتروفین. این ماده به همراه هورمونش وظیفه تامین انرژی لازم بدن برای مقابله با استرس و شرایط بحران اضطراب را دارد.
🔸در واقع همان چیزی ست که به بدن کمک می کند تا بتواند مدیریت هیجان داشته باشد.
🔸حال چه چیز باعث ترشح این ماده مهم در بدن می شود که ما بتوانیم در مواقع بحران با استرس و اضطراب کنار بیاییم.
تحقیقاتی برای دانستن این مطلب که چه چیزهایی باعث ترشح بیشتر این ماده در برخی افراد و یا قطع و تاخیر ترشح در فرد دیگر میشود، انجام شده است.
💡نتیجه ی تحقیقات برای علم روانشناسی بی نظیر بود و بسیار جالب:
۱.وقتی شما از منظره ای یا دیدن چیزی لذت می برید و از آن به صورت کلامی تعریف می کنید و اهل به به و چه چه کردن هستید میزان ترشح این ماده در مغز افزایش می یابد.
۲.وقتی شما یک پارچه، گلبرگ گل یا چیزی لطیف را لمس می کنید و احساس خوشایندی دارید میزان ترشح این ماده در مغز افزایش می یابد.
۳.وقتی شما دست می زنید یا همان به اصطلاح کف می زنید حتی وقتی دریک کنفرانس حضور دارید و یا در یک مهمانی و حتی به مدت زمانی کوتاه میزان ترشح این ماده را در مغز افزایش می دهید.

پست های مرتبط