ترسیم نقشه ی راه

پس از تعیین هدف چکار باید بکنم؟

تعیین هدف نخستین قدم است. در مرحله‌ی بعد باید برای گام‌های کوچکی که گفته شد، برنامه ریزی کنید و یک نقشه‌ی راه ترسیم کنید.

چرا باید هدف‌گذاری کنیم؟

بعد از آن‌که هدف خود را انتخاب کردیم، در ارتباط با آن لازم است چه کاری انجام دهیم؟

هدف چیست و داشتن آن چه ضرورتی دارد؟

یک هدف مناسب چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

آیا هدف باید کمّی باشد یا کیفی؟

چگونه می‌توان هدفی را انتخاب کرد؟

بعد از آن‌که هدف خود را انتخاب کردیم، در ارتباط با آن لازم است چه کاری انجام دهیم؟

طبق یک تعریف علمی، هدف وضعیتی است که می‌خواهیم در آینده داشته باشیم. اگر خود نتوانیم وضعیت‌مان را در آینده تعیین کنیم،‌ ناچار محیط پیرامون‌مان، وضعیت را به ما تحمیل می‌کند. آن‌چه محیط بر ما حکم می‌کند چه‌بسا با ما سازگاری نداشته باشد. پس چه بهتر که خود، هدف مطلوب‌مان را معلوم کنیم و به سمتش در حرکت باشیم.

انتخاب هدف، یکی از ضرورت‌های زندگی است و هم‌چنین یکی از ضرورت‌های انتخاب هدف، این است که تمرکز ذهنی را به همراه خواهد داشت. داشتن ذهنی متمرکز، واضح و شفاف یکی از شرط‌های لازم برای موفقیت است. یک ذهن متمرکز قدرت تفکر و خلاقیت دارد و پر از انرژی است؛ بنابراین می‌تواند با فراشناختی که برای خود می‌سازد رو به جلو حرکت کند.

با یک ذهن آشفته نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم و تمام انرژی‌مان صرف کارهای بیهوده می‌شود. دلایل عدم موفقیت بدون ذهنی واضح و شفاف عبارت‌اند از:

بدون ذهن واضح و شفاف، لبریز از ایده‌های گوناگون خواهید شد که ممکن است با یکدیگر متضاد باشند؛ بنابراین پرداختن به یک ایده، دیگری را خنثی می‌کند و هر دستاورد، دستاورد دیگری را از بین می‌برد.

بدون ذهن واضح و شفاف نمی‌توانید از کارهای‌تان دفاع کنید؛ زیرا آن‌ها را با معیار و دلیل محکم انتخاب نکرده‌اید.

بدون ذهن واضح و شفاف، ثبات شخصیت‌تان از بین می‌رود و محیط بر شما اثرگذار خواهد بود که با از دست دادن یک چیز کوچک به‌شدت آشفته می‌شوید و احساستان بسیار کاذب خواهد بود.

بدون ذهن واضح و شفاف، هیچ گاه کارهای‌تان عملی نمی‌شود و دائماً درگیر یک‌سری ایده‌های هیجان‌انگیز هستید.

بدون ذهن واضح و شفاف نمی‌توانید انرژی‌های‌تان را حفظ کنید؛ بنابراین زود خسته خواهید شد و با رسیدن به قسمت کوچکی از هدف، دست از کار می‌کشید.

بدون ذهن واضح و شفاف نمی‌توانید خطاهای کارتان را پیدا کنید؛ بنابراین دائماً این خطاها را تکرار خواهید کرد.

اکنون که اهمیت هدف‌گذاری را برای ایجاد ذهنی واضح و شفاف دانستید، وقت آن است که با ارائه‌ی دقیقی از دستاوردها و پیدا کردن راهکارهایی مؤثر برای پایان آن، یک هدف‌گذاری واقعی و رو به جلو داشته باشید.

در انتخاب هدف به دو نکته‌ی مهم توجه کنید:

اولاً هدف با آرزو تفاوت دارد؛ زیرا آرزو یعنی رسیدن به آن‌چه نداریم ولی هدف یعنی آشکار کردن آن‌چه داریم ولی هنوز ناپیداست. هدفتان را از درون خودتان انتخاب کنید که فقط مال شماست.

دیگر آن‌که هدف یک کمیت برداری است که مبدأ و مقصد دارد؛ جهت دارد و قابل اندازه‌گیری است. هم‌چنین زمان رسیدن به هدفتان را در نظر داشته باشید که باید از همین حالا آن را پیش‌بینی کنید و اسباب و اهرم‌‌های رسیدن به آن را مهیا سازید.

برای این‌که هدف‌گذاری استاندارد داشته باشید باید به نکات زیر دقت کنید:

– هدف‌گذاری باید قابل دسترس و چالشی باشد، نه خیال‌پردازانه؛ زیرا عدم دست‌یابی به آن، شما را دچار ناامیدی می‌کند.

– برای چه درس‌هایی هدف‌گذاری کنیم؟

– هدف‌گذاری در 2 یا 3 درس نباید باعث شود از توجه به دیگر درس‌ها مخصوصاً درس‌هایی که نقطه‌ی قوت پایدار و نقاط قوت شما هستند، بازبمانید.

– برای هدف‌گذاری باید تصمیمات خود را برای آن مبحث بنویسید. این تصمیمات در سه حوزه‌ی افزایش ساعت مطالعه‌، منبع آموزشی و روش خواندن آن مبحث است؛ عواملی که علت نتیجه نگرفتن را باید در آن‌ها جست.

پست های مرتبط