هدف گذاری

هدف گذاری درسی یکی از نخستین و مهمترین مراحل برای رسیدن به موفقیت و بهبود عملکرد شماست. اما زمانی که از هدف گذاری نام برده می‌شود، بسیاری از داوطلبان نمی دانند که چکار باید انجام دهند. به همین منظور در این مطلب اصول انجام هدف گذاری را برای شما شرح داده‌ایم.
اشتباه بزرگ در هدف گذاری
شاید بزرگترین اشتباهی که داوطلبان برای تعیین هدف درسی انجام می‌دهند این باشد که فکر کنند اینکه [در ذهن خود] می‌دانند چه می‌خواهند کافی است. زمانی که هدف گذاری نوشته نشده داشته باشید مغز آن را بی ارزش حساب می‌کند و انگیزه‌ای برای رسیدن به هدف ایجاد نمی‌کند، در صورتی که وقتی هدف گذاری را بنویسید مغز اینطور تحلیل می‌کند که این هدف بخش مهمی برای تعیین هویت شما است و تمام تلاشش را برای رسیدن به آن بکار می‌گیرد.
مراحل انجام درست هدف گذاری
انواع هدف گذاری را بشناسید
اگر برای درس خواندن انگیزه ندارید، بدانید که در این راه تنها نیستید. این مشکل بسیاری از داوطلبان است. اینکه در زمان مطالعه کردن به اهداف خود فکر کنید به این معنی نیست که به خودتان فشار بیاورید تا همین الان به اهداف بلندمدتی که دارید برسید.
اصلا منطقی و واقع بینانه نیست که بخواهید هر روز قدم های بزرگ در راه رسیدن به هدف بردارید. به یاد داشته باشید که رسیدن به اهداف بزرگ از طریق برداشتن قدم‌های کوچک ممکن خواهد شد.
اصلاح این مدل ذهنی به شما کمک می‌کند تا با مشخص کردن گام‌های کوچک تا حدود زیادی استرس هدف بزرگ را کاهش دهید. پس باید بدانید که ۳ نوع هدف گذاری وجود دارد که باید آن‌ها را در نظر داشته باشید:
1)هدف گذاری بلندمدت: اصلی‌ترین هدفی که می‌خواهید در آن سال به آن برسید
2)هدف گذاری میان مدت: اهدافی که می‌خواهید در یک دوره (مثلا 6 ماه) به آن برسید
3)هدف گذاری کوتاه مدت: کارها و اقداماتی که باید طی هفته و روزانه انجام دهید
عامل انگیزشی شما برای دستیابی به هدف درسی در واقع اهداف کوتاه‌مدت (کوچکترین قدم) هستند که تعیین می‌کنید. فکر کردن به تصویر بزرگتر (اهداف میان مدت و بلندمدت) بر روی ذهن شما تاثیر منفی خواهد داشت. چرا که فکر می‌کنید با انجام این کارهای کوچک نخواهید توانست به آن هدف بزرگ دست پیدا کنید ولی واقعیت این است که هر درس و امتحانی که با موفقیت پشت سر بگذارید شما را یک قدم به رسیدن به هدف اصلی نزدیکتر کرده است.
خصوصیات هدف گذاری
هنگام هدف گذاری درسی باید یک سری از موارد را به یاد داشته باشید و رعایت کنید تا در مسیر درست قرار بگیرید.
هدف باید
1)مشخص و واضح باشد: مثلا اینکه بگویید در فلان آزمون نمره‌ی خوبی بگیرم، منظور از واژه‌ی “خوب” مشخص و واضح نیست. باید دقیقا مشخص کنید که خوب یعنی چه؟ پس تعیین هدف به صورت مبهم ممنوع!
2)قابل اندازه گیری باشد: قابل اندازه گیری بودن هدف کمک می‌کند تا ابهامات ذهنی برطرف شوند. شما باید بتوانید بین وضعیت فعلی و وضعیتی که می‌خواهید به آن برسید یک فاصله و معیاری در نظر بگیرید. همچنین باید واحد زمان را نیز در نظر بگیرید.
3)واقع بینانه باشد: بلندپروازی ممنوع! بلندپروازی در هنگام هدف گذاری شما را از واقعیت دور کرده و بی انگیزه می‌کند. باید قدم به قدم پیشرفت کنید.

پست های مرتبط