وسواس مطالعاتی

در زندگی روزمره انسان وسواس های مختلفی وجود دارد اما وسواس در مطالعه یکی از چالش های بزرگ برخی از داوطلبان است که همیشه سبب کاهش انگیزه و اعتماد به نفس و عدم سرعت مطالعه داوطلب می شود.

اغلب داوطلبان تجربه ی گیر افتادن در چنین مواقعی را دارند .
نمیدانید واقعا باید چکار کنید . کوهی از درسهای نخوانده پیش رویتان است ، کارهای عقب افتاده زیادی دارید و این موضوع حسابی شما را کلافه میکند تا جایی که حتی قدم از قدم بر نمیدارید و گرفتار یک گیجی و نابسامانی فلج کننده میشوید !
یکی از این دلایل مربوط به وسواس مطالعاتی و کند خوانی است ؛

برای از بین بردن وسواس مطالعاتی راهکارهای زیر را اجرا کنید :

۱. در ابتدای شروع مطالعه ی هر مبحث ، مدت زمان آن را هم مشخص کنید .
۲. اگر این فرض ذهنی را دارید که برای همان دور اول که یک مبحث را میخونید باید تمام مطالب آن قسمت را دقیق حفظ شده باشید باید به شما بگویم که این فرض ذهنی شما کمی اشتباه است ؛ زیرا وقتی میخواهید با یک دور ( همان دور اول ) تمام مطالب را یاد بگیرید ، هم وسواس پیدا می کنید و هم یک مبحث کم حجم از شما مدت زمان زیادی را خواهد گرفت .
پس تصمیم بگیرید که یک مبحث را در طی یک هفته یا دو هفته حداقل یک یا دو بار مرور کنید .
۳.بعد از پایان هر دور مطالعه ی یک مبحث ۱۰ الی ۲۰ تست منتخب از آن مبحث بزنید .

4.قدرت تشخیص خود را بالا ببرید و مباحث و نکات  مهم درسی را خودتان تشخیص دهید.

5.بیشتر بر روی همان مباحث و نکات مهم تکیه کنید و به عنوان اولویت قرار دهید تا خیالتان راحت شود که توانسته اید مباحث مهم را مطالعه کنید.

6.هرگز هنگام مطاله برگشت نداشته باشید یعنی دوباره خوانی نکنید.مرور وقت خاص خودش را دارد شما باید مرور مطالب را در وقت مناسب خودش انجام دهید.

7.سوالات و مباحثی را که یاد نگرفته اید علامت گذاری کنید یا زیر آنها خط بکشید تا هنگامی که می خواهید مطالعه  کنید دوباره سراغ آن مطلب بروید و مطالعه دوباره  آن در آینده برایتان در اولویت باشد.

8.مطلبی را که حس می کنید یاد نگرفته اید به صورت ذهنی و بدون آنکه به کتاب یا منبع مطالعه نگاه کنید، روی یک برگه سفید یادداشت کنید تا متوجه شوید که در کدام قسمت ضعف دارید.

9.اراده خود را قوی کنید و به خودتان بگویید که “من این مطلب را حتما یاد گرفته ام بس است دیگر این قسمت را مطالعه نخواهم کرد”.

پست های مرتبط