خودشناسی و شناخت بهتر خود

شناخت خود ، چند گام برای خودشناسی و شناخت بهتر خود

در این قسمت به روشها و تمریناتی برای شناخت خود اشاره کرده ایم ، تکنیکهایی که به صورت عملی به ما کمک میکند شناخت بیشتری از پیچیدگی های روان خود داشته باشیم.قبل از ارائه این تمرینات لازم است توضیح دهیم که خودشناسی و وارد شدن به این عرصه چه کمکی به ما خواهد کرد.

خودشناسی یا شناخت خود در تعریف و معنا یعنی آگاهی یافتن از خویش ، آگاهی از خصوصیات شخصیتی ، رفتارها ، قدرتها و توانمندیهای درونی و افکار و باورهای خودمان ، که این کار توسط هر فردی بر روی خودش صورت میگیرد.

در تعریف روانشناسی ، خودشناسی به آگاهی از احساسات و افکار و رفتارها و ارزشها و باورها و نگرشهای خود اشاره میکند.

خودشناسی یا شناخت خود چه کمکی به ما خواهد کرد ؟

خودشناسی به ما کمک میکند نقاط قوت و توانمندیهای خود را بهتر بشناسیم ، استعدادهای نهفته خود را بیابیم ، آنها را پرورش دهیم و در مسیر شکوفا شدن قدم برداریم . با خودشناسی شناخت بهتری از خلق و خو و وِیژگی های شخصیت خود و مهم تر از همه تیپ شخصیتی خود پیدا خواهیم کرد که با نام تیپ شناسی با ابزارها و مدلهای متفاوت در خودشناسی مطرح میگردد ،

با خودشناسی به خودآگاهی میرسیم و شناخت بهتری از نقاط ضعف ، کمبودها ، ناتوانی ها و گره های کور شخصیتی خود پیدا خواهیم کرد ، در معنای عمیق تر و وسیعتر خودشناسی نوعی خودکاوی هم محسوب میگردد.

خودشناسی یا شناخت خود همچون آیینه ایست که به ما اشتباهات و ضعف هایمان را گوشزد میکند ، افرادی که اهل خودشناسی عمیق و صادقانه با خود هستند در روابط خود ، اشتباهات و ضعف های خود را راحت تر می پذیرند و اسیر غرورکاذب و توجیه و فرافکنی ضعفهای خود نخواهند شد.

چند راهکار عملی و تمرین جهت شناخت خود: 

تمرین اول : خودتان را درچند جمله توصیف نمایید

سعی کنید هر آنچه درباره خودتان به ذهنتان میرسد یا احساس میکنید را در یک دفتر یادداشت نمایید . نقاط ضعف ، نقاط قوت ، مهارتها ، علائق ، عادتهای مثبت و منفی ،خصوصیاتی که در روابط خود دارید . ویژگیهای شخصیتی ، ویژگیهای ظاهری ، میزان اعتماد به نفس ، رابطه با خود و ظاهر و اندام خود .

از آنجاییکه این نوشته را غیر از شما هیچکس دیگری نخواهد دید هرچه به ذهنتان میرسد را بنویسید. این نوشته را در جایی ثبت کنید و نگه داری نمایید.

تمرین دوم : درون نگری

درون نگری ( نگاه به درون خویش )

توجه کردن به احساسات خود ، افکار، باورهای خود ، خشم ها ، شادیها و الگوهای فکری و گفتگوهای درونی خودمان در حین اتفاقاتی که در طول روز برای ما رخ میدهد.

برای خودتان بنویسید که چه احساسات ، افکار و گفتگوهای درونی بخاطر این موضوع در شما شکل گرفت :

” چرا این فکر و گفت و گوی درونی در شما بوجود آمد ؟ “

” چرا این احساس همچنان در شما پابرجاست ؟ “

” چرا فکر میکنم که دوستم باید بیشتر من را تحویل میگرفت ؟ “

به این تمرین درون نگری یا نگاه عمیق به احساسات و افکارمان گفته میشود.

تمرین سوم برای شناخت خود :نظرسنجی از اطرافیان ( خانواده ، دوستان صمیمی و نیمه صمیمی)

از خانواده ، همسر و اطرافیان خود بخواهید که چند نقطه قوت و چند نقطه منفی از شما را به شما بگویند یا برای شما یادداشت کنند و به شما بدهند. اگر فردی حداقل زمانی را با شما به معاشرت وگفتگو سپری کرده باشد ، میتواند تا حدی حدس بزند که شما چه ویژگیهای مثبت یا منفی دارید.

حتی این تمرین به شما کمک میکند ویژگیهای و ارزشهای مثبتی که خودتان نادیده میگیرید بیشتر پررنگ شود و برخی از ویژگیها ونقاط ضعف شما که شاید اطرافیان را ناراحت میکند هم بیشتر به چشم بیاید.

پست های مرتبط