چگونه پیوسته مطالعه کنیم؟

چگونه پیوسته مطالعه کنیم؟

1. برای مطالعه‌ی پیوسته در طول یک یا چند سال باید پیوسته استراحت کرد!

این کاملا غیر منطقیست که بگوییم:«من می‌خواهم به مدت یکسال روزانه ده ساعت درس بخوانم اما استراحت کافی نداشته باشم!» شما برای اینکه هم بتوانید هر روز مطالعه داشته باشید و هم برای اینکه پس از مدتی دلسرد نشوید باید به اندازه‌ی کافی استراحت کنید.

استراحت یعنی کارهایی که باعث می‌شوند فشار روی مغز شما کاهش پیدا کرده و برای مطالعه‌ی مجدد انرژی داشته باشید؛ مثل هنگامی‌که ورزش می‌کنیم برای آنکه فردای آنروز نیز بتوانیم همچنان ورزش انجام دهیم باید ابتدا در حین ورزش بیش از توان ماهیچه‌هایمان تمرین نکنیم و ثانیا در هنگام استراحت از کارهایی که دوباره ماهیچه‌ها را خسته می‌کنند یا سبب تنبلی و چاقی ما می‌شوند نیز دوری کنیم!برای مطالعه نیز همین است! در حین مطالعه نباید بیش از توان حال حاضرمان از آن بهره‌وری کنیم و همچنین در هنگام استراحت نیز نباید مشغول به فعالیت‌هایی باشیم که دوباره باعث خستگی ذهنمان یا موجب تنبلی و دلسردی ما از درس شوند.

این به این معنا نیست که چون گفته شد باید استراحت کنید تا بتوانید در طول سال پیوسته درس بخوانید نیاز به استراحت مطلق دارید! استراحت باید منطقی باشد و مطالعه به بهانه‌ی استراحت در اولویت دوم قرار نگیرد! پس سعی کنید به طور منطقی استراحت کنید.

2. استفاده از دفتر برنامه ریزی سبب نظم و روبرو شدن با واقعیت میزان مطالعه می‌شود.

حتما از دفتر برنامه‌ریزی استفاده کنید! زمان زیادی از شما نمی‌گیرد فقط در حد پنج دقیقه! هر شب قبل از خواب برای روز بعدتان و اینکه چگونه درس بخوانید و به چه اهدافی برسید در این دفتر نقشه راهی مشخص کنید، هر آخر هفته برای برنامه‌ی درسی و غیر درسی خود در دفتر اهداف تعیین کنید و برنامه بنویسید تا مشخص باشد میخواهید چه کنید.

اینکه هر شب ببینید که توانستید امروز نیز برنامه‌ی ‌خود را اجرا کنید به شما انگیزه می‌دهد تا روز بعد نیز همین کار را ادامه دهید و اگر نتوانستید باعث می‌شود مصمم شوید که روز بعد حتما برنامه‌ای که برای خود تعیین کرده‌اید را اجرا کنید. در آخر هفته ها نیز چک کنید ببینید به چه میزان از اهدافی که خواسته‌اید رسیده اید.

عده‌‌ی زیادی از داوطلبان ادعا دارند که ما پیوسته درس خوانده‌ایم اما مزایایی که میگویید را مشاهده نکرده‌ایم! وقتی از آنها در مورد دفتر برنامه‌ریزی و میزان مطالعه سوال می‌شود در جریان دقیق این مسئله نیستند و هنگامی که برای مدت دو هفته از دفتر استفاده می‌کنند متوجه می‌شوم نه تنها پیوسته مطالعه نمی‌کنند بلکه در بسیاری موارد برخی روزها درس نمی‌خوانند و به نصف اهدافی که تعیین کرده‌اند نیز نرسیده اند! استفاده از دفتر باعث می‌شود منظم شوید و از نتایج کارهایی که انجام می‌دهید آگاه باشید. وقتی شما در آزمون درصد غیر قابل قبولی در درسی  کسب می‌کنید می‌توانید به دفتر مراجعه کنید و ببینید چه کرده‌اید که اینطور شده است؟! آیا مطالعه‌ی کافی داشته‌اید؟ آیا روش مطالعه‌ی شما اشتباه بوده؟آیا … و به این صورت علاوه بر اینکه موجب مطالعه‌ی منظم یا پیوسته‌ی شما می‌شود سبب می‌شود از وضع تحصیلی خود مطلع شده و اشتباهاتتان را دریابید.

3. موفقیت با مطالعه‌ی زیاد اما غیر منطقی بدست نمی‌آید!

برای موفقیت در آزمون مطالعه‌ی کافی لازم است اما لازم نیست شما زندگیتان را با مطالعه‌ای غیرمنطقی نابود کنید؛ هر چند همه‌ی ما اتفاق نظر داریم که مطالعه‌ی بیشتر (البته به شرط تمرکز و توانایی) قطعا میتواند به موفقیت در آزمون کمک کند.

ولی داوطلب از این نکته نباید سوء برداشت کند که از فردا باید روزی ده ساعت مطالعه داشته‌باشم درحالی‌که قبلش این تجربه برای او خیلی کم یا حتی ناآشناس! شاید با حرفها و انگیزه‌های یک مشاور بتواند حتی تا یک ماه نیز ادامه دهد اما درنهایت به‌حدی می‌رسد که بدن و ذهنش کشش نداره!

یکی از دلایل عمده‌ای که داوطلبان توانایی حفظ میزان مطالعه‌ی خود را ندارند، ساعات مطالعه‌ی غیر منطقی و افزایش ساعت مطالعه به طور ناگهانی است که نتیجه‌ای جز زدگی از درس و شکست ندارد.

برای افزایش ساعت مطالعه باید داوطلب با میزان مطالعه‌ی معقول و باتوجه به شرایط خودش شروع به مطالعه کند و این میزان مطالعه را تا هنگامی که به‌طور کامل با وضعیتش سازگار می‌شود ادامه دهد؛ سپس، هرماه یا هرهفته به میزان مطالعه افزوده شود تا ساعت مطالعه به میزان مطلوب فرد برسد؛ البته این نکته را در نظر بگیرید که هنگامی ساعت مطالعه اضافه شد باید همچنان این قاعده را رعایت کنید، قاعده ای که می‌گوید صبر کن تا بدنت به ساعت مطالعه‌ی جدید عادت کند سپس میزان مطالعه را درصورت نیاز افزایش بده!

البته این قاعده کلی است و باتوجه به‌میزان مطالعه متفاوت است؛ برای مثال، فردی که در روز فقط دو ساعت مطالعه دارد، نمی‌تواند یک ماه همچنان با این مطالعه ادامه دهد بلکه باید هر هفته حتی در حد پانزده دقیقه هم که شده بر میزان مطالعه اش بیفزاید؛ اما داوطلبی که هنوز از تحصیل فارغ نشده و پنج ساعت یا بیشتر مطالعه دارد یا فارع از تحصیلی که بیش از نه ساعت مطالعه دارد نمی‌تواند(و درست هم نیست) هر هفته مطالعه اش را یک ساعت افزایش دهد بلکه ماهانه یا حتی هر دوماه یکبار در حد متناسبی(مثلا نیم ساعت) مطالعه اش را بیفزاید تا بدنش بتواند عادت را تحمل کند.

 4. نتایج ناامیدتان نکنند!

شرکت در آزمون‌های آزمایشی مزایای خیلی زیادی برای دواطلب دارد که در این نوشته نمی‌شود همه را ذکر کرد؛ اما مسئله‌ای که در رابطه با بحث ماست و بسیار هم مهم است، این است که افراد زیادی پس از مشاهده‌ی نتیجه‌ی یک آزمون آزمایشی به‌دلیل اینکه تلاش زیادی در دو هفته‌ی منتهی به آزمون کرده و نتیجه‌ی دلخواهش را نگرفته دلسرد می‌شود. این مسئله از منظر روانشناسی بسیار عادی است و ممکن است برای هر کسی پس از تلاشی زیاد و نرسیدن به هدف پیش بیاید؛ اما تفاوت‌هایی نیز وجود دارد. هر داوطلبی تمایل دارد در آزمون ها بهترین نتیجه را کسب کند که بسیار عادیست. مسئله‌ای که مطرح است این است هدف از آزمون‌ها چیست به جز یافتن نقاط ضعف و رفع آنها و همچنین یافتن نقاط قوت و استفاده از آنها! همانطور که فردی نتیجه‌ی آزمونش دلخواه نبوده است نباید دست از تلاش بردارد بلکه باید اشتباهاتش را یافته و آن‌ها را تصحیح کند، فردی با نتیجه‌ی درخشان نیز نباید دست از تلاش ادامه دهد و به همین روند باید ادامه بدهد.

بسیاری از افراد در شروع کار زده می‌شوند! وقتی داوطلب بعد از دو هفته تلاش نتوانست نتایج زحماتش را ببیند بسیار ناامیدمی‌شود! اما مشکل چیست؟ موفقیت در نتیجه‌ی ‌تلاشی چند هفته‌ای به‌دست نمی‌آید، موفقیت مسئله‌ایست که با تلاش مستمر چند ماهه و چند ساله حاصل می‌شود. فرد در ابتدای درس خواندن بسیار بی‌تجربه است و اشتباهات و نقص‌های زیادی دارد که از آنها بی خبر است؛ این اشتباهات و نقوص به مرور زمان و با مطالعه‌ی مداوم چند ماهه تا حد زیادی حل می‌شوند.بنابراین، چنین انتظاری که پس از دو هفته یا یک ماه یا حتی دوماه به نتیجه‌ی دلخواهتان می‌رسید کاملا غیر منطقی و نادرست است.

شما به آزمون می‌روید که اشتباه کنید و آن‌ها را جبران کنید تا در آزمون اصلی این اشتباهات را تکرار نکنید. شما در آزمون شرکت می‌کنید که با خودتان رقابت کنید و جواب این پرسش را بیابید آیا نسبت به آزمون قبل اشتباهاتتان کمتر شده یا رفع شده و اینکه آیا توانستید به اهدافی که در نظر دارید برسید یا خیر؟ هرچند این مسئله به صورت شعاری روتین درآمده ، اما متاسفانه کسی به آن توجه نمی‌کند و بی‌انگیزگی ناشی از نتایج بد آزمون باعث دلسردی بسیاری از افراد می‌شود. هضم این مسئله برای داوطلب سخت است و ممکن است به تنهایی نتواند این مسئله را حل کند.

5.کمک بگیرید:از فردی با تجربه یا فردی که این راه سخت را طی کرده باشد!

شاید این یکی از مهمترین شروط موفقیت در آزمون همین است. مقصود  از این فرد تنها مشاور نیست؛ افراد زیادی هستند که هزینه‌های زیادی برای مشاوران زیادی می‌کنند اما همچنان نتیجه نمی‌گیرند. وقتی که خسته می‌شوید، وقتی که ناامید می‌شوید، وقتی که راه پیشرفتی بنظرتان نمی‌رسد، وقتی که از شکست خسته شده‌اید و …. به چنین فردی نیاز است. به فردی که حرفهایتان را بشوند و کمک کند تا فشار ذهنی تخلیه شود، فردی که بتواند برای مدتی کوتاه ذهن شما را از استرس دور کند. این فرد می‌تواند پدر یا مادر یا اعضای خانواده‌ی شما باشد که به شما اطمینان دهد از شما حمایت می‌کند و به حرف‌هایتان گوش می‌دهد یا مشاوری که بتوانید درددل و مشکلاتتان را با او مطرح کنید یا دوستی که حرف شما را بهتر می‌فهمد.

چنین فردی را حتما بیابید و از او کمک بگیرید. در هنگام مشکلات با او مشورت کنید تا قدرت جادویی صحبت‌کردن را دریابید. کم نیستند تعداد افرادی که پس از یافتن این فرد توانسته‌اند به طرز شگفت آوری پیشرفت کنند.اگر هم اورا یافته‌اید از این امکان سود ببرید و نگذارید با مشکلات به تنهایی روبرو شوید.

مسئله‌ای که اینجا مطرح است این است آیا هر مشاوری این ویژگی را دارد؟جواب این است لازم نیست حتما فرد مشاور آزمون باشد، مهم این است که فردی باشد که با گفت‌و‌گو با او بتوانید انرژی لازم برای ادامه راه را بدست آورید.

درآخر باید تکرار کنیم شاید این مسئله برای خیلی از رتبه‌های برتر مطرح نبوده یا حتی مورد توجه نیز نبوده است!اما مطالعه و تحقیق روی روش مطالعه‌ی آن‌ها نشان داده است که مسئله‌ی پیوستگی مطالعه به‌حدی برای آن‌ها تبدیل به عادت شده است که به اهمیت آن و تاثیری که بر موفقیت آن‌ها گذاشته توجه نکرده‌اند اما همچنان این قانون را رعایت کرده اند.

شما نیز می‌توانید با رعایت این چند قاعده و کمی پشتکار و به کمک یک فرد دلسوز مطالعه را به عادتی روزانه تبدیل کنید و جادوی آن را در موفقیتتان ببینید! به این مسئله بی‌توجهی نکنید و هرچه زودتر به سمت موفقیت بروید.

پست های مرتبط